اثربخشي نوروفيدبك بر بيش فعالي معجزه آسا است

۱۷ بازديد

اثربخشي نوروفيدبك بر بيش فعالي معجزه آسا است
يكي از شايع ترين اختلال هاي عصبي – تحولي، اختلال نارسايي توجه، بيش فعالي مي باشد كه در دوران كودكي اتفاق مي افتد.
اين اختلال به عنوان الگوهاي پايداري از نارسايي توجه و بيش فعالي و تكانشگري نامتناسب با سن شناخته مي شود و اين اختلال عملكرد يا رشد فرد را تحت تاثير قرار مي دهد،
اين نشانه ها در محيط هاي  مختلفي ( از قبيل خانه، مدرسه، كار با دوستان يا خويشاوندان يا فعاليت هاي ديگر) اتفاق  مي افتد و عملكرد هاي مختلفي مانند اجتماعي، درسي و شغلي را تحت تاثير قرار مي دهد و بسياري از نشانه هاي اين اختلال در سن قبل از ۱۲ سالگي خودش را نشان مي دهد.( انجمن روان پزشكي آمريكا، ۲۰۱۳)
اثربخشي نوروفيدبك بر بيش فعالي معجزه آسا استدر سنين مدرسه ميزان شيوع سطح جهاني اين اختلال حدود ۵ درصد مي باشد. ميزان شيوع اين اختلال در بزرگسالي ۲٫۵ درصد مي باشد و نشانه ها و علائم اين اختلال در بيش از ۶۵ درصد موارد در دوره بزرگسالي مداومت دارد. ( فاراوان، بيدرمن و ميك، ۲۰۰۶، سيمون، كزوبور، بالينت، ميسزاروس و بايتر ، ۲۰۰۹)
با وجود آن كه درصد شيوع اين بيماري در بزرگسالي بالا مي باشد كمتر از ۲۰ درصد از اين گروه تشخيص و درمان مي شوند.( گينسبرگ، كوينترو، آناند، كاسيلاس و آپاداهايا، ۲۰۱۴).
علاوه بر اين بيش از ۹۰ درصد افراد داراي اختلال هاي روان پزشكي مي باشند كه در زير نمونه هايي از آن را بيان مي كنيم. ( گيلبرگ و همكاران ۲۰۰۴، نوت و همكاران ۲۰۰۷، لين ، يانگ و گاي ۲۰۱۵، كيساري، دوريش و هيگس، ۲۰۱۷)
افسردگياختلال هاي خلقياضطراباختلال هاي شخصيتاختلال هاي سوء مصرف مواداختلال نافرماني مقابله ايمشكلات خواباختلال هاي يادگيري ويژهمشكلات خوردناختلال نقص توجه و بيش‌فعالي در مدرسهاختلال نقص توجه و بيش‌فعالي در مدرسه آشوب به پا مي كند؟چالش هاي ارزيابي و تشخيص براي گروهي از كودكان و همچنين ساير نارسايي هاي عصبي تحولي به ويژه در سنين پايين وجود دارد.
كودكاني كه داراي نارسايي توجه و بيش فعالي هستند به دليل شرايط تشخيصي به خاطر رفتار هاي آزارشي مانند ويژگي هاي كج خلقي، پرخاشگري و مشكلات روان شناختي والد _ كودك بغرنج تر و ناراحت كننده تر خواهد بود. ( لاوين و همكاران، ۲۰۰۱).


براي مديريت نشانه ها و رفتار هاي چالش بر انگيزي كه براي گروه كودكان و نوجوانان به وجود مي آيد مداخلاتي انجام مي شود كه توجه به جنبه هاي مختلف براي سازگاري بهتر آن ها از اهميت بالايي برخوردار مي باشد.
اين مداخلات براي بهبود نشانه هاي نارسايي توجه، بيش فعالي، عملكرد كاركردي و برداشتن موانع رفتاري انجام مي گيرد. ( فيلت، بيرمنن، كريستينر، كوچهار و هريسون، ۲۰۱۴).
شرايطي مانند ماهيت، شرايط تحولي و حتي شرايط سني باعث مي شود تا تصميمات متفاوتي در ارتباط با اين گروه گرفته شود براي نمونه مداخله رويكرد رفتاري براي گروه هاي سني زير ۶ سال در غالب موارد زير توصيه مي شود.( كراچ و همكاران ، ۲۰۱۳)
براي اختلالات نارسايي توجه، بيش فعالي كه حداقل در كوتاه مدت و بسيار زياد، مداخله هايي انجام مي گيرد كه از آن مي توان به داروهاي روان محرك و غير روان محرك اشاره كرد.

منبع:مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-اثربخشي نوروفيدبك بر بيش فعالي معجزه آسا است

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.